Uiteraard wil je graag media-aandacht krijgen voor je nieuwe concertserie. Voor velen zal Podium Klassiek wat hoog gegrepen zijn, maar in de pers komen is zeker niet onmogelijk.
Persbericht
Wil je pers- en media-aandacht dan zal de pers moet weten wat je gaat doen. Stel een goed persbericht en een goede perslijst op. Een goed persbericht beschrijft zo feitelijk mogelijk wat er te zien en/of horen gaat zijn in je nieuwe voorstelling of concertreeks. Vermijd bijvoeglijke naamwoorden als ‘fantastisch’, ‘prachtig’, ‘ontroerend’, ‘uniek’ (dat maakt je publiek of de recensent wel uit!), maar beantwoord in de eerste alinea wél zo precies mogelijk wie, wat, waar en wanneer je nieuwe productie plaatsvindt. In een toelichting kun je dit verder uitwerken. Tip: denk vooral na waarom dit nieuws is en waarom je publiek dit nú in deze versie moet zien!
Perskit
Hou het niet enkel bij een persbericht, maar maak een volledige perskit. Hier zit je persbericht in, maar ook beeld en een bio. Maak het de pers zo makkelijk mogelijk om jouw bericht te plaatsen op hun platform. Geef ook aan of perskaarten of een interview tot de mogelijkheden behoren.
Perslijst
Een perslijst moet je opbouwen. Zoek zoveel mogelijk naar e-mailadressen van redacteuren in plaats van algemene inboxen. Kies ook relevante media uit. Begin klein, kijk naar lokale bladen, relevante magazines en nieuwsbrieven in jouw omgeving of de omgeving van je uitvoeringslocatie. De kans is groter dat zij je bericht opnemen dan landelijke kanalen.
Nabellen
Als je je persbericht hebt uitgestuurd, vergeet dan niet om een paar dagen later na te bellen. Vraag of ze je bericht hebben gekregen en geïnteresseerd zijn om het te plaatsen. Dit is een goed moment om dat interview of die perskaarten nog een keer aan te bieden. Een combinatie met een advertentie of plaatsing in een nieuwsbrief werkt vaak ook goed.
Tip
Reageer snel op vragen van de pers. Neem je niet op of laat je een mailtje te lang hangen, dan is de kans groot dat ze alweer een ander hebben benaderd en je kans voorbij is. Dit geldt zeker voor radio en TV!
