Moet ik op tiktok?

Moet ik op TikTok? Deze vraag krijgen wij regelmatig van klanten. Inmiddels heeft TikTok meer dan 6,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland, waarmee het op dit moment het vierde populaire social media platform is. Het is echt het medium voor Gen Z, met de grootste groep gebruikers in de leeftijd 18 tot 24 jaar. Populaire hobby’s onder TikTokkers zijn reizen, shoppen, koken en bakken. Ook voor kunst en cultuur is het interessant: #booktok #nieuwemuziek en bijvoorbeeld het Rijksmuseum doen het goed op de app.

Voordat je halsoverkop een TikTok-kanaal aanmaakt is het handig om over een paar vragen na te denken. Bedenk eerst wat het doel moet zijn van jouw TikTok kanaal. Wil je je naamsbekendheid vergroten, nieuwe doelgroepen bereiken? Wil je tickets verkopen of inzicht geven in wat je doet? Het publiek op TikTok is vaak heel actief en laat zich beïnvloeden door influencers en beroemdheden, maar is ook ongeduldig. Je moet hun aandacht trekken in enkele seconden. Vraag je af of dat past bij jouw boodschap.

Wie wil je bereiken, wie is je doelgroep? De meeste Tiktokkers zijn jong. Waar zit jouw doelgroep eigenlijk? Kijk bijvoorbeeld eens naar het Culturele Doelgroepenmodel. In dit model zijn 11 culturele doelgroepen gedefinieerd. Je vindt informatie over hun culturele voorkeuren, waar ze hun informatie vandaan halen en waar ze wonen. Zo kom je erachter dat de ‘Culturele alleseters’ bijna geen TikTok gebruiken, maar de ‘Flanerende plezierzoekers’ juist wel. Misschien haalt jouw (gewenste) doelgroep zijn informatie wel vooral uit nieuwsbrieven of de lokale krant.

Hoeveel tijd wil je erin stoppen? Op TikTok kun je makkelijker dan op andere platforms ‘viraal’ gaan. Met één viral video krijg je echter niet je zalen vol, daarvoor zul je moeten investeren in het opbouwen van een community. Uiteraard geldt dit ook voor andere social media platforms. Kies daarom niet voor alles tegelijk. Heb je ook al Instagram, Facebook en LinkedIn? Misschien is dat al wel genoeg. Kijk ook eens welke platforms je collega’s en concurrenten gebruiken. Waar doen zij het goed? En waar juist niet?

TikTok is zeker een heel interessant platform om jongeren te bereiken. Dat kan heel veel opleveren, maar bedenk dus wel of TikTok aansluit bij jouw doelgroep en verhaal. Verdiep je daar eerst in en kies dan welk platform het beste bij jou past.

foto ©viarami/Pixabay

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief: iedere maand een nieuwe tip waar je direct mee verder kunt!

Door je te abonneren ga je akkoord met onze Privacy Policy